Follow My Lead

Wednesday, May 4, 2011

Rookies...Manga Tentang Impian

Assalamualaikum w.b.t

Hmm..boley kate nie 1st time le aku tulis entry dekat blog nie yang mane bendenye bukanlah aku tekan butang kanan mouse nie pastu paste...haha...bukan bukan...kali ni aku nak cerita sikit dekat kome pasal satu manga yang aku rase best n bagus untuk kome bace...

Memandangkan aku nie dah bertahun2 lamenye bace manga...so banyak dah manga yang aku bace...tapi mmg kebanyakannye manga Shounen la...amendenye Shounen tu...tu maksudnye budak lelaki lah!!kirenye manga2 yang aku bace ni kebanyakannye berunsurkan aksi,friendship n yg budak2 laki minat...perempuan pon ade jugak minat...pape pon nie le die salah satu cover manga tersebut...


Smart x??hehe

Bile kome tngk cover depan mesti kome rase nie mesti genre mostly sukan???kan2??toksah duk tipu aku la hehe...anyway manga nie memang genre sukan pon...aku memang tengah mencari manga tentang sukan baseball...n ini la yang aku jumpe...so ape cite dalam manga nie??

Citenye pasal sorang cikgu nie...name die Kawato Koichi...sekali tngk perangai die mesti ramai yg akan kate die nie lurus bendul..sebab ape??...die nie sangatlah jujur dan baik...die nie telah ditukarkan ke sebuah sekolah yang diberi nama Futagotamagawa xpon kalau dalam karakter tulisan jepun boleh jugak dibace Nikogaku...

So ape ade kat sekolah nie??Sekolah nie ade kelab baseball...power gak la kelabnye...tapi disebabkan pernah berlaku satu insiden keganasan yang kelab nie buat waktu perlawanan...diorang digantung perlawanan selama 6 bulan...bile jadi macam tu orang2 lain semuanye cakap budak2 kelab baseball nie samseng,budak jahat n yg bekaitan...memang diorang jahat pon..selalu pukul orang..isap rokok...tapi waktu depe main baseball dulu...depe ade impian...iaitu Koushien...amende Koushien tu??itu adalah Kejohanan Baseball Sekolah Tinggi Jepun Peringkat Kebangsaan...famousnye Koushien nie mengatasi perlawanan2 yg org2 dewasa main...

Ni le keganasan depe wat tu
Bola yg pitcher tu baling nyaris2 nak kene kepale Batter tu
Batter dari Nikogaku nie marah dan...
die pukul Pitcher tu dan tercetuslah pergaduhan...


Bile dah digantung perlawanan...depe pon mmg dah macam budak yg xde mase depan...bilik depe tu jadi port depe lepak...macam2 ade dlm tu...PS2..Pinball...macam2 la...mmg depe rase itu le yg terbaik buat depe...tapi jahat2 depe pon sebenarnye jauh dlm sudut hati depe...ade lagi impian tu...iaitu Koushien....

So bile Kawato nie masuk sekolah...die jadi guru kelas tuk budak2 baseball nie...deme sumenye sekelas...budak2 nie depe benci Kawato sebabnye Kawato selalu cakap manusia nie kene ade impian...orang2 yang mengejar impian sememangnye orang2 yg hebat...dari situ Kawato nie bertungkus lumus  nak tolong satukan dan bina balik kelab Baseball nie...

Kawato waktu awal2 masuk kelas tu

Kawato sedarkan setiap budak2 nie bahawa orang2 yg ade impian ni taklah teruk dan suruh depe kejar impian...budak2 tu dah le gengster2...mane la nak dengar bnde2 camtu...tapi kejujuran dan  pengorbanan yang Kawato nie tunjuk sedikit demi sedikit bukak hati budak2 tu...Kawato nie tak pernah bersangka buruk dengan pelajar2 die...die akan tetap cube bantu budak2 tu..x kire le ape pon...



Di waktu xde sape2 pon yg nak terima budak2 gengster kelab baseball nie...Kawato le yg percaye kat depe...bagus x Kawato nie??die sanggup kene pukul...bile die dah yakinkan depe sume nie tuk kejar balik impian Koushien depe tu...budak2 nie mule stop pukul orang...stop isap rokok...x lepak2...tp tiap2 ari berlatih baseball...

Kesungguhan Kawato nak tolong budak2 baseball tu...die cabut rumput padang baseball tu sorang2 waktu malam sebab nak bagi budak2 tu dapat main kat padang baseball nie

Budak2 nie walaupon depe gengster...tp kejujuran dan kebaikan Kawato nie buat depe rase bersalah...tak pernah2 depe sayang sorang cikgu...tp Kawato la cikgu2 yg depe hargai dan hormat sangat2...Sikit demi sikit depe same2 usehe untuk capai impian depe...bagi Kawato impian die adalah melihat anak2 murid die dapat capai impian...bagusnye cikgu macam die...nak menangis aku bace citer tu...

macam nie lah semangatnye budak2 tu bile depe dah jumpe balik impian depe tu

Sorakan pasukan waktu permainan

Manga nie dah pon dijadikan drama...so kalau kome tak minat nak bace manga nie boleh la tengok drama die...pande2 le cari kat tenet...aku dah tengok abih da..haha...

Kawato yang pakai jaket itam tu...sebelah die namenye Aniya...Ace dalam team tu dan die la kepala geng budak2 otai nie...

Well...aku malas nak tulis panjang2...saje je nak bgtau kome yg sudi bace blog aku nie ttg salah satu manga best yg aku jumpe...ape yang aku nak sampaikan adalah...carilah impian kite dalam dunia nie...bile dah ade impian tu kejarlah seboleh2nya dan jangan mengalah...bile kite kejar impian tu...kita takkan ade mase untuk buat benda2 x berfaedah dan buang mase...ayat yg selalu Kawato sebut..Flutter into your dream...Glitter into Tomorrow...Inshaallah berjaye...

P/s : Komen le skit hehe


4 comments:

Spread the word....